zaterdag 18 juni 2011

Verzorging van 100% natuurlijk haar kroes en krullend.

Hallo mensen. Ik ben nog steeds helemaal blij met mijn beslissing om mijn haar kort te knippen. Nu dat ik alleen 100% natuurlijk haar over heb, veranderen mijn verzorgingstechnieken ook. Toen ik nog de 
beschadigde haren had, moest ik verschillende producten gebruiken om mijn haar te 
hydrateren/moisturizen. Ook moest ik speciale producten gebruiken om de krullen erin te kneden. Zonder 
die producten krulden ze niet zo goed en bleven ze ook droog en dor. Door heel veel te onderzoeken en tips na te gaan op youtube en van vriendinnen, heb ik een techniek gevonden die bij me past en waarmee ik mijn krullen er zo natuurlijk mogelijk kan laten uitzien, zonder dat ze er vettig uitzien van de producten speciaal om krullen te definieren. En dat wilde ik even met jullie delen.

De nieuwe techniek wat ik nu gebruik is veel effectiever (nu dat de beschadigde haren niet meer tussen zitten), goedkoper en makkelijker. Dit is vooral toe te passen als je heel veel problemen hebt met droog haar wat onhandelbaar is. Als je haren héél droog zijn zie je waarschijnlijk niet gelijk een verschil. Maar je moet doorzetten. Want je haar heeft even tijd nodig om te herstellen en te "drinken". Je haar is nu te vergelijken met een plant die lange tijd geen water heeft gekregen en er heel dor bij staat. Als je het water geeft, wordt het niet in één keer weer mooi groen. Zo ook met je haar.

Ik heb maar ÉÉN product nodig om mijn haar te verzorgen, mijn krullen te definieren en het haar te hydrateren. En dat product is:  CONDITIONER (CREMESPOELING). Ja, dat is alles mensen. Meer hoef je niet, zelfs geen shampoo. Waarom geen shampoo? Want shampoo maakt zo goed schoon, dat het zelfs de voeding/hydratie van het haar wegneemt. Daarom is het soms zo dat wanneer je na het wassen je handen over je haar laat gaan, je zo'n piepend geluid hoort zoals wanneer een bord of kopje net afgewassen is. En daardoor gaat je haar ook veel sneller klitten. Wat dan wel heel goed voor je haar is, is CO-WASSEN. Co-wassen betekent wassen met conditioner/cremespoeling. Ja, je hebt het goed gelezen. Het is geen grap! 

Waarom co-wassen? Want een cremespoeling wast je haar net zo schoon als shampoo, maar neemt daarentegen niet al je voeding weg. Integendeel, het geeft je alleen maar nóg meer voeding en hydratatie. Hieronder de stappen hoe je je haar kunt verzorgen met cremespoeling:

1.   Was je haar met cremespoeling. Masseer de cremespoeling goed door je haar. Voor een dieper effect, laat de conditioner nog even erin zitten. (Eens per week kun je na deze stap ook je haar behandelen met deep conditioner. Een deep conditioner kun je op 2 manieren toepassen volgens de gebruiksaanwijzing: Meestal 15 tot 30 minuten laten inwerken, of voor een intensieve behandeling: een plastic cap opdoen en onder de droogkap zitten of een hete handdoek om je haar wikkelen en 30 min laten inwerken).

2.   Spoel de cremespoeling weer uit. (of eventueel de deep conditioner).

3.   Breng weer overvloedig cremespoeling in je haar aan. Bij deze stap kun je eventueel ook een speciale "leave-inn conditioner" gebruiken. Masseer het goed in je haar. NIET UITSPOELEN!! Maar dan bedoel ik ook echt helemaal niet uitspoelen!!!


Een borstel als deze definieert je krullen
4.   Definieer je krullen door ze met een speciale borstel te behandelen, of door lokje voor lokje met je hand eruit te plukken. Hoe je dat doet kun je op de video hieronder zien!

Gebruik een cremespoeling die het beste met je haar werkt. Soms is het ff een kwestie van een paar keer uitproberen voordat je een goeie vindt. Mijn vriendin heeft mij Fructis van Garnier voor droog en beschadigd haar geadviseerd en die gaat heel goed met mijn haar. Hij is dik en vet en ruikt lekker. Mijn krullen worden goed gedifinieerd. (Deze methode is zelfs voor gestraight/relaxed/texturized haar toe te passen).



Ja, ik weet wat je gaat zeggen: "maar die vrouw heeft heel ander haar dan mij. Zij heeft niet zulk droog onhandelbaar kroeshaar als wat ik heb. Natuurlijk werkt het dan voor haar. Zij kan wel zulke mooie krullen krijgen.

Zo kan heel droog haar eruit komen te zien (dit ben ik niet)
Het is waar; zij heeft héél ander haar. Maar het maakt niet uit wat voor textuur je hebt, deze methode werkt voor ELK SOORT KROES/KRULLEND HAAR. En ja, óók voor kort haar. Ik heb vriendinnen met kroes of krullend haar die deze techniek toepassen, en ik heb hun haar zien veranderen voor mijn ogen. Mijn eigen haar reageert er ook heel goed op. Die zijn niet meer droog. En nog een voordeel hiervan is dat als je last hebt van roos, dat dan verleden tijd wordt. Want omdat jij je haren meer hydrateert, wordt je hoofdhuid ook mee gehydrateerd. Dat was dus Co-wassen. Tussen het co-wassen door kan je haar weer uitdrogen of futloos worden, of de krullen verliezen hun definitie. Je kunt je haar weer restylen door een klein beetje cremespoeling erin te smeren en eventueel je haar een beetje nat maken met water. Dan pas je stap 4 van het co-wassen weer toe.

Het kan zijn dat je net als mij van variatie houdt. Je wilt elke keer weer wat leuks met je haar doen, je krullen op verschillende manieren stylen, etc. Er bestaan natuurlijke producten voor natuurlijke kroes/krulllend haar die je kunt gebruiken om net even een andere kruldefinitie te krijgen. Eerder in deze blog had ik het al over de KINKY-CURLY bijvoorbeeld. En er zijn producten die je braid-outs, twist-outs, bantu knots, etc mooier laten uitkomen. 

Als je meerdere producten gebruikt in je haar om te kunnen varieren, is het wel raadzaam om 1x per week toch wel je haar te wassen met een milde shampoo om plakkerige restjes producten te verwijderen. Het liefst eentje die speciaal vervaardigd is voor mensen met natuurlijke kroes/krullend haar. Tot zover deel 1 over verzorging van 100% natuurlijk kroes/krullend haar.

3 opmerkingen:

  1. hooi ik heb heel erg kroes haar ik vindt het zo irritant en het is zelfs vettig en als ik het juist kam dan wordt me haar enoorm dik ik zou graag een advies willen krijgen wat helpt maar ook echt helpt ikk heb letterlijk alles geprobeerd niks hielp bedankt voor het lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. check arganolie. www.moroccangarden.nl en anders wel zwart zaad olie.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The first one is such an incredible picture. I love how it is just black, white and red, it leaves such an amazing effect.
    Hopefully, I'll soon see my blog on here. visit: Marokkaanse Arganolie

    BeantwoordenVerwijderen